Repræsentantskabsmøde

Repræsentantskabsmøde den 20. marts 2019

Jeg vil gerne mindes Medborgerhusets mangeårige formand Jens Kloster Hedegaard, som afgik ved døden den 12. september 2018. Jens lavede igennem årene et meget stort stykke arbejde for huset her. Æret være Jens´s minde.
Husets drift og økonomi, er formålet med repræsentantskabsmødet. Formandens beretning er en opsummering af forskellige aktiviteter. En status om. ”hvordan har huset det”.

Husets forskellige aktiviteter beskrives løbende i bestyrelsesreferater ca. hver 3. måned.
Der skal, igen, sendes en stor tak til alle dem, som har knoklet, på alle niveauer.

Ved konstitueringen i marts 2018 fortsatte hele bestyrelsen. Som ny suppleant fik vi Kurt Mogensen. Allerede i september indtrådte han i stedet for Jens Kloster Hedegaard. Jørgen Platz indtrådte i bestyrelsen 25. november 2018, i stedet for Henning Hauge Mohr, som ønskede nye udfordringer.
I begyndelsen af 2018 fik vi langt om længe ro på fra Civilstyrelsen, om årsregnskaberne 2015 + 2016. I begyndelsen af 2018 kom den endelige bekræftelse på, at der var orden i sagerne.

De første måneder af 2018 skrev jeg ca. 12 ansøgninger til diverse fonde og firmaer. Som I kan se af regnskabet lykkedes det via arrangementer og støtte at skaffe 129.000,-  desuden kom vi på Haderslev Kommunes liste over forsamlingshuse. Hvilket gav 12.500, og ca. samme beløb fremover.

Her er lidt stikord på, hvad vi har bedrevet i 2018.
I marts fik vi vanduret flyttet ud i gårdspladsen.
I marts sponsorerede Mette´s hjemmeservice 2.000,-
Den 20. marts blev robotklipperen købt.
Den 21. marts ansøgt vi om at komme på finansloven i Haderslev kommune.
Den 5. april modtog vi en endelig spiritustilladelse for 8 år.
11.april besked om 31.000,- fra Haderslev Kommunes facilitetspulje (til køkken).
I april og maj måned isatte vi nye vinduer og dørparti på hele siden mod lystbådehavnen.
Midt i maj fik vi besked fra kommunen om, at vi nu er kommet på listen sammen med 16 andre forsamlingshuse. Vi får et årligt tilskud på ca. 12.500,-
24.maj hentede jeg 200 grillpølser, sponsoreret af Lampe.
Sildebordet var igen en kæmpe succes.
Home-Made gik rigtig godt, malerinderne solgte godt af deres materiale.
Sommerbanko var igen en kæmpe succes.
Borgerbudgettering tilgodeså os i august med 43.000,- til Robert og varmepumpe.
Bagedyst blev prøvet og var en kæmpesucces. Kagegaflerne slap op.
I november lavede vi nyt køkken. Det gik rigtig godt, I kan selv se resultatet.
I november fik vi yderligere 25.000,- fra facilitetspuljen.
Juletræssalget var i 2018 ramt af regnvejr og stor konkurrence med lave priser. Julemarkedet i huset rettede dog flot op på resultatet. Og, vi tager et år mere.

Hjemmesiden begyndte at give problemer med bl.a. hacking fra Rusland, så i november brugte vi 9.000,- på en ny. Også Peter Lund fra arkivforeningen lægger nu ting op. Torben Nørgaard er også med, som foto og video ”oplægger”. Kalenderne med bookinger bliver set af rigtig mange. I efteråret blev vi gratismedlemmer hos lokalebasen.dk, den har allerede givet 4 udlejninger. Godt 135 personer er nu medlem af vores nyhedsmail. Vi har en lille annonce i Ugeavisen hver uge. Den har givet 7 udlejninger indtil nu.

Jeg skal ikke fremhæve nogen arrangementer frem for andre. Jeg vil dog godt endnu engang sige tak for alle arrangementer som tilgodeså huset i 2018. Ved alle sommerarrangementerne, sommerbanko, ved juletræerne osv osv. Hvis der er noget jeg har glemt, så sorry.

Og, så var der jo det nye køkken. I hele november hamrede, savede, malede og støvsugede en flok håndværkervenner. Køkkenet blev tømt og fyldt af Solvejg og Hanne. Der blev bidt og snappet, der blev grinet og hygget. Og, vi sluttede det hele af med en brandhyggelig julefrokost, hvor vi spiste resterne fra krolfklubbens julefrokost.

Efterfølgende har vi fået rigtig mange roser for det nye køkken. Lidt ekstra ting er købt. Det kører godt med udlejninger. I dag er vi kun 3 udlejninger fra, at have overhalet hele 2018.

Alene hyggen og sammenholdet gør, at jeg iflg. min kone har brugt hele januar og februar til at søge penge. Jeg håber, at vi får nogen penge i løbet af foråret. Og, at vi i november kan installere nye handikapvenlige toiletfaciliteter.

Og jeg håber selvfølgelig, at så mange håndværkervenner, som muligt, vil hjælpe mig i mål.

Alle er velkommen til hovedrengøring. Vi åbner dørene mandag den 8. april klokken 0800.

Endnu engang tak til alle, som bar. Hermed sætter jeg min beretning til orientering.

Eigil Kiel Schmidt

Formand.

 

 

Repræsentantskabsmøde 30-03-2017

 

Husets drift og økonomi, er ligesom formålet med repræsentantskabsmødet (rigets tilstand). Formandens beretning er ikke længere en oplæsning af forskellige aktiviteter, men nærmere en status om.  ”hvordan har huset det”.

Husets forskellige aktiviteter beskrives løbende i bestyrelsesreferater. Vi holder bestyrelsesmøder ca. hver 3. måned.

Det skal dog ikke afholde mig fra, igen, at sende en stor tak til alle dem, som har knoklet på alle niveauer.

Ved konstitueringen i marts 2016 ønskede Jens Hedegaard ikke længere at være formand. Bestyrelsen besluttede dog, at Jens forblev formand til efter vandsportsfestivalen i august 2016. Undertegnede overtog således posten 1. september 2016. Her vil jeg gerne sige tak til Jens-for hans tid som formand.

Følgende har vi pt gang i.

  1. Vi skriver stadig frem og tilbage med Civilstyrelsen om alt muligt, for at få orden i papirerne.
  2. Jeg har brugt rigtig meget tid på at overføre spiritusbevillingen fra Jens til Eigil.
  3. Vi har brugt mange timer på at få VIRK til at fungere. Nu virker det nogenlunde.
  4. Vi arbejder stadig på at Eigil kan få adgang til bankkontoen. Det har kun taget 6 måneder til nu.
  5. Sammen med håndværkervennerne har vi brugt meget hyggelig tid på at lave tegninger og materiale, samt priser på nyt tag, nye vinduer og nyt anretter køkken.
  6. Min datter, som er historiker, har lavet et rigtig fint projektmateriale der beskriver huset, samt behovet for energirenovering. Samt at andet er nedslidt. Men, 28. august begynder vi at skifte taget. Det er meget tiltrængt. Det er ikke sort, men det bliver sort…
  7. Jeg har siddet og skrevet (min kone vil sige nat og dag) til 13 fonde og virksomheder for at bede om støtte. pt 5 afslag.
  8. Margit og Solvejg skrev en flot ansøgning som årets lokalsamfund 2016. Vi vandt ikke, men vi kommer stærkt igen i 2018. Enhver kan da se, at vi er det oplagte bud. Vi har netop modtaget besked fra kommunen, at vi ikke blev tilgodeset via facilitetspuljen. Vi kommer stærkt igen i 2018. Vi afventer SE 4.april. Arkil pænt afslag,
  9. Vi har fået hjemmesiden lidt opdateret.  Også Peter Lund fra arkivforeningen lægger nu ting op. Jeg havde gerne set hjemmesiden udvikle sig meget hurtigere. Vores webmaster har dog haft udfordringer med nyt firma. Men snart-har han lovet. Nyhedsbrev f.eks. virker altså, må man konstatere.
  10. Vi har skiftet til Sønderjydske Forsikring. Besparelse ca. 10-12%.
  11. Vi har købt forskelligt nyt inventar. Termokander-glas-postkasse osv.
  12. I december blev hækken klippet helt ned. Det har givet lys-luft og en flot udsigt mod byen og krolfbanen. Jeg vil arbejde for, at hækken ikke skal få lov at gro op over plankeværket.

Jeg skal ikke fremhæve nogen arrangementer frem for andre. Vil dog godt endnu engang sige tak for alle arrangementer i 2016.

Vandsportsfestivallen 2017-Ja; der er jo desværre ikke flere penge i kassen-og der kommer heller ikke nye penge i år. Huset vil stå for loppemarked-kaffe/kage salg – kræmmermarked-øl + vand salg og skaffe folk til parkering. Her mangler vi stadig mandskab.

Er der stemning for fælles nytårsaften i huset. Så skal vi have lavet et festudvalg.

Til slut vil jeg lige nævne, at alle er velkommen til hovedrengøring i næste uge. Vi åbner dørene mandag morgen klokken 0800

Eigil Kiel Schmidt

Formand.